Sunday 22 January 2012

Pantun Empat Kerat (Budi)

Terang bulan terang di paya,
Anak kambing memakan rumput,
Jika tak kenang kepada saya,
Nama yang baik tidak disebut.

Anak merak mati tersangkut,
Mati dipanah Seri Rama,
Resam di dunia juga disebut,
Orang yang mati meninggalkan nama.



Anak itik terenang-renang,
Air pasang tenang-tenangan, 
Budi sedikit bila kan hilang,
Itu menjadi kenang-kenangan.

Anak ikan berlima-lima,
Mati ditimpa punggur berdaun,
Kasih tuan saya terima,
Sebagai hutang seribu tahun

MAKSUD

RANGKAP 1

Apabila kita tidak mengenang budi dan jasa yang dilakukan oleh seseorang, maka sudah tentu nama baik, budi dan jasa yang dicurahkan akan berkubur atau kita lupakan begitu sahaja dan tidak menjadi ingatan. Lazimnya, budi orang yang berbudi akan di sebut-sebut.

RANGKAP 2

Sudah menjadi adat di dunia bahawa nama orang yang suka berbudi akan sentiasa diperkatakan orang. Walaupun orang itu telah meninggal dunia, namanya tetap dikenang dan diingati selalu.

RANGKAP 3

Betapa pentingnya kita berbudi dan berjasa kerana budi yang kita curahkan itu akan menjadi ingatan orang lain sepanjang masa walaupun budi itu sedikit sahaja.

RANGKAP 4

Setiap budi baik dan jasa yang telah dicurahkan oleh seseorang tetap akan diterima tetapi kebaikannya itu tidak mampu untuk dibalas, dinilai dengan harta benda dan dibayar. Orang yang terhutang budi itu akan mengenang budi yang diterimanya sepanjang hayat.

TEMA

Tema pantun ini tentang kepentingan amalan berbudi baik dan berjasa dalam kehidupan. Setiap budi yang dicurahkan itu akan sentiasa diingati, dikenang dan disebut orang sampai bila-bila.

No comments:

Post a Comment